ماشین رولفرمینگ چیست؟

ما در این جا برای صنعتگران و آنهایی که در زمینه تولید قطعات فلزی از ورق های فولادی یا ورق های آلومینیومی یا ورق استیل می خواهیم بگویم که این ماشین رولفرمینگ چه ماشینی هست و چه کاربردی دارد.

برای تولید قطعات فلزی یا باید یک قالب فولادی با یک پرس یا مجموعه پرس های داشته باشید.تا قطعات مورد نطر خود را تولید نمایید و یا از یک ماشین به نام ماشین رولفرمینگ استفاده نمایید.

ماشین رولفرمینگ از مجموعه قالب های متحرک دورانی ساخته شده که میتواند یک قطعه ورق فلزی را در مراحل مختلف شکل دهی کند تا طی مراحل مختلف به قطعه مورد نظر خود تبدیل کند.قطعه مورد نظر ما همان قطعه مصرفی ما هست که به روش رولفرمینگ تولید شده است.

مزایای ماشین رولفرمینگ

شما اگر ماشین رولفرم نداشته باشید باید برای تولید قطعات فلزی از قالب های مختلف و مراحل بسیار زیاد و پرس های متعدد می باید استفاده کنید.ولی در صورتی که با ماشین رولفرمینگ میتوانید طی مراحل خیلی کمتر و با قطعات کمتر و نیروی انسانی کمتر همان محصول را بدست بیاورید.مزایای دیگر این ماشین نیروی انسانی کمتر و تولید اتومات محصول می باشد.مصرف انرژی کمتر و یکنواختی ابعاد و اندازه قطعات محصول از مزایای ماشین رولفرمینگ می باشد.

در بعضی کتاب های فنی، پایه و اساس و روش های کلی را آموزش می دهد ولی باید دانست که پیچیدگی محصول خروجی و جنس ورق و فشار های لازم در هنگام تولید محصول از طریق ماشین رولفرمینگ همگی تابع محاسبات و تجربیات لازم است.در بعضی شرکت های بزرگ یک نرم افزاری برای تولید مراحل رولفرم برای تولید می فروشند که بهای آن بسیار زیاد و این نرم افزار مرتب باید بروز شود و با این حال این بهترین روش برای تولید آن محصول نمی باشد.

در بعضی مواقع در شرکت های مختلف برای تولید یک محصول از ماشین رولفرم چند راه مختلف را طی می کنند. ممکن است شما بگویید سپس برای تولید محصول از طریق رولفرم میتوان چند روش را نیز رفت ولی یک کارشناس خبره متوجه می شود بهترین راه فقط یکی است و بقیه جزو بهترین روش نیست.

چه مشکلاتی در تولید قطعه به روش رولفرم هست

آنهایی که تجربیاتی در این ماشین دارند می دانند بر اساس جنس ورق ورودی نرمی-سفتی-جنس آن، فولاد نرم-فولاد سخت-آلومینیوم-استنلس استیل و یا مس و یا هر چیز دیگر محصول خروجی نباید دارای موج های طولی و عرضی و تنش های زیادی در مراحل تولید قرار گیرد و اگر این اتفاق بیفتد دیگر ما محصول دلخواه در خروجی نخواهیم داشت و هیچ وقت متوجه نمی شویم که کجای کار ایراد دارد این ها را یک طراح خوب و با تجربه متوجه خواهد شد که چه اشکالی در مراحل فرم دهی وجود دارد که یک محصول ایراد دارد در خروجی داریم و اصلاح آن کار ساده ای نخواهد بود.

یک ماشین کامل رولفرمینگ چه اجزایی دارد

از اجزای اصلی ماشین رولفرم ابتدا یک رول گیر وجود دارد که رول اولیه با عرض مناسب و ضخامت ورق مورد نظر بروی آن قرار می گیرد . ضخامت ورق و عرض ورق در مراحل باز شدن رول از رول گیر نباید تغییر کند وگرنه ما در تولید رولفرمینگ دچار مشکل میشویم.

ماشین رولفرمینگ چگونه محصول تولید می کند.

این ماشین از زمانی که ساخته شده و مورد بهره برداری در صنایع مختلف واقع شده یک تحول اساسی در تولید محصول به وجود آورد.این ماشین  که اسمش هم پیدا است رولفرمینگ هست یعنی تولید محصول از طریق فرم دهی مرحله ای است.فرم دهی مرحله ای این ماشین از طریق پرس هیدرولیک یا پرس ضربه ای نیست بلکه از طریق قالب های دورانی که توسط یک موتور به حرکت در می آید،به وجود می آید.برای تولید یک محصول از ماشین رولفرمینگ باید چندین قالب گرد دورانی که هر کدام به فرم خاصی تراش خورده نیاز می باشد تا محصول شما با کیفیت بهتر تولید گردد.

اجزا ماشین رولفرم چه چیز هایی هستند

یکی از مهم ترین مسایل در خصوص ماشین رولفرم مجموعه قالب های دورانی که هر کدام به صورت جفت بالا و پایین قرار می گیرد می باشد. این جفت قالب های روی هم ممکن است 5 تا 30 مرحله نیز باشند.

هر کدام از این مراحل یک کار بروی ورق ورودی انجام می دهد که در نهایت قطعه مورد نظر ما را تولید می کنند. از اجزای دیگر ماشین رولفرم ورق ورودی است که معمولا بصورت رول (پیوسته)است و محصول نیز بصورت پیوسته تولید می گردد. لذا برای مصرف قطعات تولیدی باید یک ماشین برش در انتهای خط قرار گیرد که محصول را با طول های مختلف تولید و عرضه کند.

طراحی ماشین رولفرمینگ نیاز به چه چیز هایی دارد

در طراحی یک ماشین رولفرمینگ مهم ترین چیز تجربه می باشد معمولا شرکت های بزرگ ماشین ساز رولفرمینگ طراحی های خود را رایگان در اختیار دیگران قرار نمی دهند و ضمنا هیچ کتابی نیز برای مراحل تولید یک قطعه از طراحی رولفرمینگ وجود ندارد.

مرحله بعد خود ماشین رولفرمینگ هست که دارای چند جفت قالب هست یا چند استند است.

که به اندازه مورد نظر می باید باشد.

مرحله سوم تمامی قالب های بالا و پایین قابلیت دوران داشته باشند تا طی مراحل فرم دهی ورق به جلو هدایت گردد. قطعا قدرت موتور گیربکس مربوط نیز مناسب آن فرم دهی و ضخامت ورق باید باشد.

مرحله چهارم، برش آخر قطعه هست که معمولا یا از طریق اره های دورانی یا گیوتین هیدرولیکی مستقیم یا گیوتین با زاویه 45 درجه است. هر کدام بنا بر فرم قطعه میتواند انتخاب گردد.

مرحله پنجم تابلوی برق ماشین است برای بدست آوردن قطعه مورد نظر با طول مناسب یک تابلوی برق و کنترل با سیستم پی ال سی و پنل نیاز می باشد تا اطلاعات مورد نظر را داخل پنل به دستگاه بدهیم و قطعه مورد نظر را دریافت کنیم.

ما چه رولفرم هایی تولید کرده ایم

این مجموعه با 45 سال تجربه در ماشین های رولفرمینگ از انواع مقاطع باز و بسته رولفرمینگ تولید کرده ایم مقاطع بسته معمولا لوله و پروفیل هستند. مقاطع باز شامل-چهارچوب فلزی در انواع مختلف -تولید مقاطع z با پانچ-تولید فریم های درب های ضد سرقت با پیچیدگی بسیار بالا بصورت بسته و باز- تولید مقاطع سقف سوله ها با پوشش آن مانند ذوذنقه-سینوسی -شادولاین-طرح سفال در مدل های مختلف زیر کوب های مختلف-گارد ریل دو کوهان-سه کوهان با پانچ قالب بصورت کامل – مقاطع عرشه فولادی-مقاطع سینی های فرم دهی شده همراه با پانچ-رولفرم LSF – رولفرم F47 – رولفرم U36 – رولفرم L25 – رولفرم ورق های ساندویچ پنل -دیواری و سقفی-رولفرم های ورق های آلومینیوم برای پوشش لوله ها و منابع شرکت نفت و ده ها مدل قطعات صنعتی و ساختمانی دیگر را تجربه کار خود داریم که در این جا مجال کافی برای توضیح اینها وجود ندارد.در صورتی که خریدار یا مشتری گرامی بخواهد اطلاعات لازم هر کدام از این ماشین ها موجود است که می تواند بصورت کتبی از ما بخواهد و ما برای او ارسال کنیم.

سوال های آنانی که رولفرمینگ دارند چه چیز هایی است.

اغلب با ما تماس میگیرند که یک رولفرمینگ از چین یا هر کشور دیگر خریدیم یا از یک شخصی خریدیم که محصول خروجی دارای ایراد است ما چه باید بکنیم.جواب این سوال اینجاست یا این ماشین که شما خریدید تا به حال جنس خوب می داده الان مشکل پیدا کرد.که در این صورت یک متخصص تنظیم قالب باید بالای ماشین رولفرمینگ بیاید تا تنظیم های آن را انجام دهد.یا این ماشین از اول هم یک محصول خوب نمی داده در این صورت تنها جواب این است که شما از یک شخصی ماشین را خریدید که تجربه در طراحی و ساخت ماشین نداشته لذا نمی توان با یک جواب ساده مشکل شما را حل کرد،باید بررسی کامل شود که آیا این ماشین باید تغییر کند و یا قطعات قالب جدید بروی آن نصب گردد. پس خیلی مهم است که ماشین رولفرمینگ از چه کسی میخرید اگر آن شخص تجربه ای ندارد شما در ریسک بالا قرار دارید نکته مهمی که اینجانب با چهل سال تجربه در ساخت رولفرمینگ دارم به مشتریان محترم عرض می کنم اینکه ماشین رولفرم را به خاطر ارزانی از کسی نخرید چون دیگر به درد هیچی نمی خورد . و شما و شخص سازنده آن هر دو را دچار مشکل می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *